OCH VAD FAN BETYDER TAJGAN?!

Jo, det kan jag förklara.

Tajgan kommer från det ryska ordet Taigan som mer eller mindre representerar all skog av en viss sort på det norra halvklotet. Från Norge genom Sverige och Finland, genom Sibirien och bort genom Nord Amerika. 
Ordet används också flitigt av den som textsatte filmen Vägvisaren av Kurosawa.

Jag skulle vilja samtala med människorna som hade översatt dubbningen. För det första stämde inte ens hälften av texten, den var felplacerad och helt ute och cyklade. Där Dursa sa "Me not think," eller liknande, översatte dem "Min inte tycka," istället för "Mig inte tycka," - DET ÄR INTE GRAMMATISKT RIKTIGT! Det stämmer inte ens om man översätter det tillbaka till dubbningen. "Mine not think," I don't think so!

Morr - åt Smalspåret.

Så, det var det.

Idag har vi haft Rune igen, mer ljus och så har jag bråkat med gremlinen i Avid 2 - jo, jag svär där finns en gremlin i Avid 2. Det var så illa att Pelle sa "Om inte det här funkar får du lösa det själv, då går jag hem." Så kan det gå när alla sladdar byts, kopplas om, kopplas i igen och sen byts ut en gång till och inget fungerar. Så vad ska en stackars Jenniefer göra? Jo, hon håller här, lyfter där, tänker så det knakar och undrar om det är för att det är måndag som Avid bråkar. Sen visar det sig att det var det simplaste möjliga. Det skulle varit kopplat i rött/svart, inte blått/gult. Vem som nu bytt på sakerna, det är ett mysterium.
Det är säkert den där gremlinen.


Jag sprang i regnet, kände hur kylan och det kalla regnet var mer uppfriskande och mycket mer uppiggande än något jag varit med om idag. Speciellt efter att ha suttit stilla i två och en halv timme och tittat på Vägvisaren, dessförrinnan satt jag ju bara tre timmar i Avid, fyra i ett ölluktande klassrum och en i sängen (sammanlagt) medan jag åt. Och vad gör jag nu? Jo, sitter på en stol i skolan och sitter helt stilla igen. Får väl springa hem med :D

Sen vill jag tipsa alla som hamnar under omständigheter där de måste se dålig film som är dåligt översatt och sämre dubbad att rita med en hoprullad pappersbit på något, och föreställa sig det man ritar i huvudet. Det är en bra distraktion. Men titta inte på vad dina händer gör, då förstör du vad hjärnan målar upp. Bara försök någon gång när du har tråkigt. Det kan bli riktigt kul om man har tillräckligt aktiv fantasi.


En kram till omvärlden.

Be good
Jenniefer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0